Thursday, May 18, 2017

天然酵母~煉奶土司(WildYeast Starter~Condensed Milk Loaf Bread)


鄰居黃女士很喜歡用天然酵母烤麵包
每次做了都會送些給我
因爲她知道我也愛烤麵包
被她的影響下我也想玩玩
前兩個月有試養蘋果的
可惜被我養得氣奄奄的
看到它這麽辛苦
我惟有忍痛把它給“人道毀滅”了


不死心的我,在黃女士再而三的引誘下
我又再次養了葡萄乾的
剛開始它也是不活躍
研究下,發覺我餵養的方式錯誤了
原來我的酵母寶寶是不夠吃才會不活躍
把原本的2湯匙的麵粉改去100克麵粉:100克水的比例后
隔天的它竟然快速成長
我趕快拿了些來做了這土司
想不到取了1/3分量的酵母還能成長快速
隔天一早它竟然想爬出來吸吸外面的空氣
不能啦,唯有勺了些送給黃女士幫忙解決些


這土司組織還是不大鬆軟
可能是麵糰太溼的情況下我猛加粉
無論如何也是一個新體驗
希望下次會更好



餵養后的2~4小時是做麵包最好的時機
食譜參考:Carol100道無添加純天然手感麵包
天然酵母~煉奶土司

中种麵糰(Starter)
高筋麵粉 Bread Flour 200g
天然酵母 Wild Yeast 150g
冷水 Cold water 80cc
~所有材料混合揉成光滑面的麵糰,放入抹油的碗内蓋上保鮮膜待發酵3小時~
~Mix all ingredients and knead till smooth surface,put in a bowl and let it rise for 3 hours~

主麵糰 (Main Dough)
中种面団全部
高津麵粉 bread Flour 100g
煉奶 Condensed Milk 35g
鹽 Salt 1/4tsp
無鹽奶油 Unsalted Butter 20g
雞蛋 Egg 1pc

做法 Method:
~將所有材料除奶油外,混合均勻攪拌至一塊不黏手麵糰~
*Mix all ingredients except butter, knead till not sticky*
~加入無鹽奶油,繼續攪拌至出薄膜~
*Add butter and continue knead till dough membrane come out*
~把麵糰放入密封容器,表面噴水,蓋著待發90分鐘~
*Put dough into an air tight container, spread some water onto dough, let it rise for 90 minutes*
~發酵完成,麵糰取出把麵糰的空氣拍出,平均分割2等份,休面10分鐘~
*After fermentation done,put dough onto table with some flour , press air in the dough out, divide dough into 2,rest for 10 minutes*
~把麵糰擀長光滑面向下卷起,休面10分鐘,再反復卷一次~
*Roll out the dough, smooth surface face down, roll up, rest for 10 minutes, repeat this step one more time*
~把卷好的麵糰放入450克土司模内,待發9分滿~
*Put dough into a 450g bread loaf mold, let rise till 90% full*
~預熱烤箱160度,烤40分鐘,烤好脫模待冷切片~
*Put in preheat oven 160 degree for 40 minutes, remove from mold till cold*

**最後發酵我用時2 1/2小時**
**I'm used 2 1/2hours to complete the last rise**



1 comment:

既然来到,别潜水哦。。。留下只字片言吧。。。^^
It's my pleasure to have you here ,please leave a message if you really enjoy^^

  1. May I know if there's a substitute for wild yeast please? I look forward to hearing from you. Thank you in advance.

    ReplyDelete
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...